Svetová plochá dráha

Vyspelosť fanúšikov jednotlivých športov sa meria nielen ich fandením počas podujatí a zápasov, ale aj ich vedomosťami o športe, ktorému „prepadli“. Výnimkou nie je ani plochá dráha, dokonca tá sa môže pochváliť takmer dokonalým spracovaním svojej histórie, čo jej môže veľa športov závidieť. Už horšie je to s propagáciou a dostupnosťou tejto histórie. A tak fanúšik je odkázaný na prevažne anglickú, či v posledných desaťročiach poľskú literatúru. V ostatných jazykoch je to len sporadické, venujúce sa prevažne mapovaniu histórie tejto motoristickej disciplíny v jednotlivých štátoch, na jednotlivých štadiónoch alebo útržkovitému preberaniu informácií z anglicky písaných zdrojov.

Z vyššie spomenutých dôvodov Vám preto budeme počas zimnej prestávky prinášať sériu článkov mapujúcich históriu plochej dráhy zo sveta a v jednotlivých disciplínach, ktoré samozrejme budú iba drobným zrnkom obrovskej mozaiky, ktorú plochá dráha za 93 rokov svojej histórie vytvorila.

Historici, ktorí pátrali najmä v 70. rokoch minulého storočia po začiatkoch plochej dráhy majú niekoľko teórií ohľadne zrodenia tohto športu. Aj keď sa motocyklové preteky organizovali už prakticky od vzniku prvého motocykla, tie ktoré by sa podobali aspoň trochu na dnešnú plochú dráhu by sa dali nájsť niekedy pred vypuknutím 1. svetovej vojny v USA. Prvé zdokumentované preteky sa tu uskutočnili 2. júla 1904 na dráhe Portman Road Greound, Ipswich Suffolk. Preteky organizované v USA sa približovali k poňatiu plochej dráhy dnešnej doby najmä tým, že zákrutou prechádzal jazdec kontrolovaným šmykom. Jazdilo sa na drevených klopených cyklistických dráhach. Toto však netrvalo dlho a po tom čo jeden z pretekárov počas jazdy vyletel aj s motocyklom medzi divákov a ôsmych usmrtil, sa tieto preteky presunuli na dostihové dráhy. Na trávnatom povrchu s nerovnosťami dokazovali odvážni pretekári takmer nemožné. Počas pretekov nazývaných dirt track, ktoré sa jazdili na 800 až 1 500 metrov dlhých dráhach dosahovali jazdci rýchlosť hodne nad 100 km/h. V roku 1913 na jedných takýchto pretekoch bola zaznamenaná priemerná rýchlosť pretekára 134,7 km/h!

Takisto aj v Kanade sa v tomto období začali organizovať podobné preteky. Svoju premiéru si motocyklové preteky odkrútili v roku 1907 aj v Južnej Afrike v Pitermaritzburgu. No väčšina historikov považuje za kolísku plochej dráhy Austráliu.

Vznik plochej dráhy sa dodnes spája s menom Johny Hoskins a s Austráliou. Väčšina historikov zaoberajúcich sa touto tematikou, totiž zastáva názor, že akýmsi otcom plochej dráhy je práve novozélandský poľnohospodár Johny Hoskins, ktorý svoju pôsobnosť preniesol do Austrálie. Tento totiž v decembri 1923 organizoval v austrálskom West Maitlande roľnícku výstavu. Záujem o ňu však klesal a tak, aby pritiahol záujem, zorganizoval na pieskovom priestranstve pri výstavisku motocyklovú atrakciu. Sám si požičal motorku a na dráhe dlhej 536 metrov spolu s niekoľkými odvážlivcami, predviedol riskantné šmyky, ktoré sa často končili pádom. Písal sa dátum 15.12.1923, ktorý sa dodnes považuje za dátum uskutočnenia prvých plochodrážnych pretekov. Avšak je tu potrebné vedieť, že preteky a štýl jazdy predvádzaný vo West Maitlande a dnešné poňatie plochej dráhy, nemá až tak veľa spoločné. Napríklad jazdci pri prejazde zákrutou skoro vôbec nekládli nohu na dráhu, čo neskôr podporilo aj pravidlo diskvalifikácie jazdca, ktorý tak urobil. Avšak časté pády spôsobili, že pravidlo bolo zrušené a postupne sa ujal tzv. austrálsky štýl, kedy jazdec kontroloval šmyk motocykla v zákrute nohou natiahnutou k zadnému kolesu.

Populárnosť a veľký divácky záujem, ktorý si táto atrakcia na roľníckej výstave vo West Maitlande vydobyla, zapríčinili, že sa začala šíriť po Austrálii rýchlosťou ohňa. Nové preteky organizované, či už na dostihových dráhach alebo na dráhach vybudovaných priamo pre plochú dráhu, sa organizovali denne. Napríklad v meste Brisbane bol taký veľký záujem o preteky, že ich organizovali dvakrát denne a stále bolo vypredané. Johny Hoskins sa začal venovať organizovaniu týchto pretekov a už v začiatkoch ich organizoval dokonca aj pri umelom osvetlení.


Video mapujúce počiatky plochej dráhy v Austrálii

Samozrejme v tomto období sa ešte nedá hovoriť o nejakých plochodrážnych špeciáloch, na ktorých by sa jazdilo. Išlo o motocykle, ktoré sa denne používali na cestách a ktoré neboli spočiatku extra upravované. Postupne sa však z nich začali dávať preč nepotrebné súčiastky, ktoré zbytočne zvyšovali hmotnosť motocykla a tým sťažovali jeho ovládanie. Z motocyklov, ktoré sa vtedy objavovali na plochých dráhach vynikali počtom najmä Harley-Davidson, Indian a Douglas. Až neskoršie prišiel na trh Harley-Davidson s novinkou, ktorá sa už dala považovať za plochodrážny špeciál. Až po príchode plochej dráhy na Britské ostrovy sa začali niektoré značky motocyklov špecializovať na výrobu plochodrážnych strojov. Tak v roku 1929 firma BSA vyrobila prvých 84 strojov pre tento šport.

Čo sa týka dráh, tak tie boli rozlične dlhé. Niektorých dĺžka nepresahovala päťsto metrov, iné boli dlhé aj tisíc šesťsto metrov. K postupnému vyrovnávaniu dĺžok dochádzalo až neskôr v Anglicku.

Za oficiálne prvé preteky plochej dráhy v Európe sa považujú tie, ktoré boli zorganizované 19.2.1928 v anglickom High Beach, nikým iným ako Johnym Hoskinsom, ktorý si do Európy priviedol najlepších austrálskych pretekárov Billyho Galowaya a Keitha McKaya spolu s inými. Premiéra bola úspešná, keď sa v hľadisku zišlo okolo tridsaťtisíc divákov. Na druhý deň denník Daily Miror priniesol takmer celú titulnú stranu s fotoreportážou z týchto pretekov.

19. mája sa v Crystal Palace v Londýne uskutočnili prvé známe priateľské preteky medzi Austráliou a Anglickom. Podľa tvrdenia miestnych denníkov, už hodinu pred pretekami boli všetky miesta vypredané a diváci stáli aj mimo štadióna a to aj napriek dažďu. O rok na to vznikla v Anglicku dokonca aj dvojstupňová ligová súťaž klubov. Počas dvoch rokov vzniklo na Britských ostrovoch okolo päťdesiat dráh pre tento šport.

Z Anglicka sa plochá dráha šírila rýchlo aj na Kontinent. Do roku 1930 sa tak uskutočnili preteky v Československu (už v roku 1928), Juhoslávii, Poľsku, Nemecku, Holandsku, Rakúsku, Švédsku, Fínsku, Dánsku a inde

 

„Otec“ plochej dráhy – John Hoskins
Súboje bývali poriadne ostré
Austrálsky štýl bol dosť náročný
Pretekár v depe