Šéf svetovej plochej dráhy sa s nami porozprával aj o žarnovickej plochej dráhe

0
264

Žarnovická plochá dráha sa stáva postupne vážnym partnerom nielen pre okolité federácie, ale aj pre FIM Europe a FIM. Ing. Jakub Zliechovec sa ako člen SC a SMF dostal do plochodrážnej komisie FIM Europe a priamo tak spolurozhoduje o európskej plochej dráhe. Ako nás však vnímajú najvyšší predstavitelia svetovej plochej dráhy, sme sa spýtali prakticky toho najpovolanejšieho.

Meno Armando Castagna je vo svete plochej dráhy veľmi dobre známe. Okrem toho, že ide o predsedu komisie plochej dráhy vo Svetovej motocyklovej federácii (FIM), teda o šéfa svetovej plochej dráhy, Armando bol v minulosti aj výborným plochodrážnikom, ktorý patril do svetovej špičky a je historicky najúspešnejším talianskym pretekárom. A práve s ním sme sa porozprávali nielen o ňom, ale aj o tom ako vníma žarnovickú plochú dráhu.

„Armando, ako to vyzeralo s tebou a tvojimi začiatkami na plochej dráhe?“

Od pätnástich rokov som štartoval v motokrose. V roku 1982 ako osemnásťročný som si prvýkrát vyskúšal jazdu na plochodrážnej motorke a zaľúbil som sa do tejto športovej disciplíny. Potom som už pokračoval v tréningoch a naplno sa začal venovať plochej dráhe.“

Ako by si porovnal plochú dráhu v Taliansku v období tvojich začiatkov a teraz?“

„Nedá sa to porovnávať, pretože keď som začal jazdiť v Taliansku bolo mnoho tratí a oveľa viac jazdcov. Teraz máme len 3 trate a menej než 15 jazdcov, ktorí súťažia. Zmena nastala kvôli výstavbe domov budovaných v blízkosti štadiónov. Mnoho štadiónov bolo automaticky po dohode s lokálnou samosprávou uzavretých. Toto zapríčinilo obrovský pokles jazdcov a teraz je pre mňa naozaj náročné udržať plochú dráhu v Taliansku pri živote.“

Si najlepší jazdec v Taliansku vôbec… ako si to dosiahol? Prečo práve ty a nikto iný?“

„Podarilo sa mi to vďaka silnej vôli  a zanieteniu. Nebol som najtalentovanejší jazdec, ale vďaka týmto dvom veciam, ktoré ma hnali vpred, som získal dobré výsledky.“

Čo si myslíš o plochej dráhe v Taliansku,  pracujú kluby s mladými chlapcami?

 

„Áno FMI a kluby spolupracujú s mladými každú sezónu na mnohých tréningových školách a kempoch. Nepríde veľa nových jazdcov, ale stále máme nádej, že nejaký mladí začnú budúci rok.“

V rokoch 1985 a 1990 si štartoval v Žarnovici počas pretekov majstrovstiev sveta a vždy si skončil tretí. Pamätáš si na to?“

„Pamätám si na to veľmi dobre. Bol som veľmi nahnevaný, pretože som nevyhral.“

V roku 1992 si však vyhral žarnovickú Zlatú prilbu…“

„Bolo to fantastické. Vyhral som vtedy prestížne preteky a zapísal sa do listiny víťazov.“

V roku 2011 si sa do Žarnovice dostal opäť, keď si bol predsedom Jury MS juniorov, vtedy si organizátorom z AMK PD Žarnovica zobral licenciu trate… bolo to vážne tak zlé?“ 

„Áno pamätám a musíš pochopiť, že som v FIM CCP komisii a jednou z mojich úloh je bezpečnosť a keď som prišiel do Žarnovice (čo stále pokladám za jeden z najlepších  štadiónov na svete) v roku 2011 a zistil som, že všetko bolo také isté ako keď som tam ja pretekal pred 20 rokmi, myslel som, že bolo nevyhnutné dotlačiť klub k tomu aby zvýšil bezpečnosť. A som naozaj šťastný, že sa tak stalo a aj toto je jeden z dôvodov prečo vám CCP dalo také prestížne preteky ako Kvalifikáciu do Grand Prix na túto sezónu a tiež aj po minulé roky. Som si istý, že ste si všimli ako sme zvýšili bezpečnosť na tratiach po celom svete za posledných 5 rokov…  A budeme pokračovať lebo bezpečnosť je jedna z najdôležitejších vecí vo svete plochej dráhy.“

Čo si myslíš o slovenskej plochej dráhe dnes? O Speedway Clube, organizátorovi majstrovstiev sveta…“

„Myslím, že slovenská plochá dráha sa pomaly zlepšuje a všetko vďaka Speedway Clubu Žarnovica, ale samozrejme je dôležité priviesť mladých k plochej dráhe. Úspechy Martina Vaculíka samozrejme pomáhajú, ale jedna rada, ktorú vám môžem dať je, aby ste teraz tvrdo makali kým máte Martina v celosvetovej špičke.“

Si vedúci FIM plochodrážnej komisie, kde vidíš problémy dnešnej plochej dráhy a ich riešenia?“

„Môžem hrdo povedať, že sme tím v CCP, ktorý  dobre spolupracuje, tvrdo maká a je dobrý vo vylepšovaní organizácie pretekov. Sústreďujeme sa na zlepšovanie plochej dráhy, ale nie len to aj ľadovej a dlhej plochej dráhy. Máme dobrý program pre mládež, aby sa zvýšil záujem u mladých a som veľmi hrdý na nové majstrovstvá mládeže. Som taktiež rád za zvýšenie bezpečnosti , ktoré sa uskutočnilo za posledné roky. Ale je to práca na každý deň a občas je to ťažké, mám to rád pretože pracujem vo svete, ktorý milujem a to je najdôležitejšie.“

Kedy bude Grand Prix Challenge v Žarnovici?“

„Veľmi skoro, musíte chápať, že je to len raz ročne a veľa národností má záujem tiež, ale bude to veľmi skoro.“

 

„Ďakujem a prajem žarnovickej plochej dráhe všetko dobré do budúcna.“

Armando Castagna v akcii pri svojom prvom žarnovickom štarte v roku 1985

V roku 1992 sa tešil z víťazstva v Zlatej prilbe

1992

V roku 2011 odobral FIM licenciu trate žarnovickej dráhe

Predchádzajúci článokTalkshow Martina Vaculíka mala úspech
Ďalší článokPatrik Búri sa rozhodol
mm
Predseda Speedway Clubu, dlhodobý autor článkov zo sveta plochej dráhy.